میوهٔ بـِه یا بهی (Cydonia oblonga) دارای گوشت خشک و کرکی است که طعمی ترش و تقریباً گس دارد.با این حال وقتی به پخته می‌شود بو و طعمی بسیار خوش دارد. برای کمپوت مناسب است و بصورت مربا و مارمالاد نیز کاربردی عالی دارد.

ادامه مطلب :

موارد لازم برای تهیه مربای بهpan style="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">به 1 کیلوگرم شکر
1 کیلوگرم آبلیمو
4 قاشق غذاخوری هل 
 طرز تهیه مربای به
به را چهار قاچ می کنیم و تخم وقسمت سفتی وسط به را در می آوریم و پوست می کنیم(به را با پوست نیز مربا می کنند)،بعد به را بشکل قاچ پرتقال خرد می کنیم و آنرا می شوئیم و در ظرف مس سفید کرده تمیزی می ریزیم(ظرف طبخ مربای به اگر مس سفید کرده باشد خوشرنگتر می شود)،بعد مقداری آب در حدود 6 لیوان بطوریکه کمی روی به را بگیرد در ظرف می ریزیم و در آنرا می بندیم و ظرف را روی حرارت ملایم می گذاریم تا به کمی پخته ولی زیاد له نشود بعد شکر را داخل به می ریزیم و هل را نیز اضافه می کنیم و می گذاریم مربا با حرارت ملایم 3 تا 4 ساعت بجوشد تا رنگ مربا قرمز خوش رنگ و شربت آن غلیظ شود.

بعد آبلیمو را می ریزیم.مربا چند جوش که زد از روی آتش برمی داریم.باید توجه داشت که در ظرف مربا در مدت طبخ مربا باید بسته و حرارت ملایم باشد تا مربا خوشرنگ شود در صورتیکه مربا رنگش کاملا قرمز شد ولی شربت آن رقیق بود در آنر بر می داریم و حرارت را کمی تند می کنیم
برای خوشرنگ در آمدن مربای آن را در ظرف مسی بپزیدامیدواریم با تهیه این مربای خوشمزه، لذت کافی را برده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

 مواد مغذی موجود در به
میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم، قند و ویتامین C می‌باشد. این میوه فاقد چربی است.
به طور کلی، یک عدد میوه به با وزن 92 گرم، دارای 52 کیلو کالری، 0/37گرم پروتئین، 0/09گرم چربی، 14/08گرم کربوهیدرات، 1/7گرم فیبر و 0 میلی گرم کلسترول می‌باشد. بیشترین املاح موجود در به، پتاسیم و فسفر و کمترین آنها روی است. بیشترین ویتامین‌ها در به، ویتامین C و بعد از آن ویتامین A می‌باشد.

 خواص دانه به
سرفه را برطرف می‌کند.
جویدن دانه به برای تقویت نیروی جنسی مفید است.
لعاب به دانه را روی زخم‌ها و سوختگی‌ها بگذارید تا باعث شفای سریع آن‌ها شود.
آفتاب سوختگی را با مالیدن لعاب به‌دانه بر روی پوست درمان کنید.
اسهال خونی و ساده را درمان می‌کند.
برای درمان جراحات گلو موثر است.
برای درمان تورم‌های داخلی بدن مفید است.
برای التیام ترک پوست دست و بدن، نوکسینه ، لب و بواسیر لعاب به‌دانه را روی موضع بمالید.
برای درمان خشکی زبان و دهان مفید است.
  مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موضوعات: آشپزی
[چهارشنبه 1396-08-17] [ 11:17:00 ق.ظ ]